Fandom

România

Stema Cluj-Napoca

1.811pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Istoric Edit

Clujul a avut un sigiliu începând cu anul 1369, sigiliu confirmat regal din 1377 şi folosit de atunci pe actele administrative. Sigiliul era compus dintr-un zid crenelat al cetăţii şi o poartă cu hersă. Zidul simboliza statutul de oraş liber, care se supunea direct regelui sau principilor transivani şi în acelaşi timp simboliza puterea militară, economică, culturală şi politică a oraşului.

Deasupra lor se află desenate 3 bastioane cilindrice crenelate, care din 1476 au devenit patrulatere. Aceasta s-a constituit în stema tradiţională a oraşului, care de altfel a fost înscrisă de-a lungul timpului şi pe mai multe pe fragmente ale zidului cetăţii medievale clujene (pe strada Republicii; Bastionul Croitorilor), pe clădirea primăriei din Piaţa Unirii, pe o lojă a teatrului naţional din Cluj şi pe biserica Sf. Mihail.

Stema tradiţională sau elemente ale ei au fost preluate de-a lungul timpului şi de alte instituţii clujene:

  • Monetăria din Cluj, care a şi bătut-o pe mai multe monede,
  • Tipografia înfiinţată la Cluj, stema fiind tipărită pe coperta cărţilor tipărite aici,
  • Este şi emblemă a universităţii clujene.

Schimbarea stemei Edit

Începând cu anul 1999, Primăria Cluj-Napoca foloseşte o nouă stemă în actele oficiale. În urma unui concurs desfăşurat în 1995 sub auspiciile primarului clujean de atunci, Gheorghe Funar, a fost aleasă o nouă stemă ca simbol al oraşului, realizată de o elevă de liceu. Începând cu anul 1999, Primăria Cluj-Napoca foloseşte noua stemă în actele oficiale. Vechea stemă, cu trei bastioane şi cu zidul de cetate, este cu totul diferită de cea nouă, ale cărei simboluri sunt lupul dacic, Monumentul Memorandiştilor (de pe Bd. Eroilor) şi o minervă. Legea spune că elaborarea stemei se face cu respectarea strictă a normelor ştiinţei şi artei heraldice şi a tradiţiilor româneşti în domeniu, pe baza metodologiei stabilite de Comisia Naţională de Heraldică, Genealogie şi Sigilografie a Academiei Române (CNHGS). Stema introdusă de administraţia Funar nu a fost aprobată de Comsia zonală de heraldică (în consecinţă nici de CNHGS), motiv pentru care „folosirea ei constituie o încălcare a legilor în vigoare“.[1]

Galerie de imagini Edit

ReferinţeEdit

Note Edit

  1. Ioan Drăgan, membru al Comisiei de Heraldică, filiala Cluj şi director al Arhivelor Statului Cluj: „Stema care este folosită acum nu a fost aprobată niciodată şi, prin urmare, folosirea ei constituie o încălcare a legilor în vigoare“ (Stema Clujului e folosită ilegal, publicat în Gazeta de Cluj, 18 aprilie 2005)

Legături externe Edit

Commons
Wikimedia Commons conţine materiale multimedia legate de Stema municipiului Cluj-Napoca