Fandom

România

Județul Iași

1.811pages on
this wiki
Add New Page
Talk1 Share
Judeţul Iaşi
Stema judeţului Iaşi Harta României cu Judeţul Iaşi indicat
stemă amplasare
Regiune: Moldova
Reşedinţa: Iaşi
Populaţie:
 •Total 2004:
 •Densitate:
Locul 2
824 083 loc.
150 loc/km²
Suprafaţă:
 •Total:
Locul 23
5.476 km²
Abreviere: IS
Prefix Telefonic: (+40) x32 (1)
Consiliul Judeţean:
 •Preşedinte
 •Adresa web

Constantin Simirad(PSD)
C.J. Iaşi
Prefectura:
 •Prefect
 •Adresa web

Marius Bodea
Prefectura Iaşi
(1) Pentru fostul operator naţional x este 2, pentru operatorii alternativi de telefonie fixă x este 3.

Iaşi este un judeţ în Moldova, cu reşedinţa în oraşul Iaşi (populaţie 320,888). Iaşi îşi trage numele de la vechiul trib al iazigilor.

VeciniEdit

DemografiaEdit

În urma datelor publicate în anuarul statistic din 2006, Judeţul Iaşi avea o populaţie de 824 083, fiind al doilea judeţ ca număr de locuitori din România, după Bucureşti depăşind şi judeţul Prahova, cu o densitate a populaţiei de 150,5/km². Populaţia aproape s-a dublat în ultimii şaizeci de ani.

Peste 98% dintre locuitori sunt români; există de asemenea comunităţi de rromi. Majoritatea populaţiei este formată din ortodocşi, însă există şi o comunitate semnificativă de catolici (cca. 5%, în Iaşi şi în partea de vest a judeţului), precum şi mici grupuri de protestanţi.

Evoluţia demografică

GeografiaEdit

Suprafaţa totală a judeţului este de 5 476 km².

Judeţul se află situat pe o câmpie între râurile Siret şi râul Prut. De asemenea, râul Jijia traversează judeţul, iar oraşul Iaşi se află pe malurile unui afluent al său, Bahluiul. Partea de sud este ocupată de dealurile Podişului Central Moldovenesc, cu altitudini de peste 400 de metri, iar partea de nord este ocupată de Câmpia Moldovei. În vest, judeţul este traversat de Culoarul Siretului şi de ultimele fragmente ale Podişului Fălticenilor şi, de asemenea, de Dealul Mare, cu altitudini de peste 500 de metri.

EconomiaEdit

Datorită reliefului, economia este centrată pe agricultură. Industria există doar în oraşe.

Ramurile industriale predominante sunt:

  • industria chimică.
  • industria farmaceutică.
  • industria metalurgică şi de utilaje grele.
  • industria textilă.
  • industria alimentară.

Industria uşoară: Din 2005 până în 2008, numărul angajaţilor din domeniul confecţiilor a scăzut cu 50%, ajungând la 15 mii de persoane. Cei mai multi angajaţi sunt în confecţii, aproximativ 8.200. Restul sunt angajaţi în pielărie şi încălţăminte, 1.320, şi în textile aproximativ 1.100[1].

TurismulEdit

Oraşul Iaşi este cel mai mare oraş din ţară după Bucureşti ca populaţie,este cel mai important din Moldova şi unul dintre cele mai importante centre culturale din România. Aici se găseşte cea mai veche universitate (Universitatea "Al.I. Cuza" Iaşi) a ţării (1860); până la formarea României în 1859, aici a fost capitala Moldovei.

Principalele destinaţii turistice sunt:

Împărţirea administrativăEdit

Judeţul are 2 municipii, 3 oraşe şi 92 de comune.

MunicipiiEdit

OraşeEdit

Comune Edit

Sate Edit

Note Edit

Legături externe Edit

Vezi şi Edit

Also on Fandom

Random Wiki